ロスト・イン・トランスレーション

洋楽の歌詞を和訳するよ

Ringo Starr 『What's My Name?』 和訳

 

From Paul to John

To playing in German bars

Hitting number one

ポールからジョンへ

ドイツのバーでの演奏のために

No. 1ヒットを放ちながら

From mono to stereo

And having all the fun

And lighting up the radio

モノからステレオへ

全てを楽しんで

ラジオを輝かせた

 

Nothing stays the same

変わらないものはないけど

But I'm still in the game

僕は今も遊びの途中さ

What's my name? (Ringo!)

僕の名前は? (リンゴ!)

 

Spinning round and round

We broke the speed of sound

Tearing up the freeway

ぐるぐる回りながら

僕達は音の速さを覆した

高速道路さえ引き裂きながら

With the tumbling of the dice

And getting bad advice

We have to call a mayday

サイコロを転がしながら

酷いアドバイスを受けて

僕達は遭難信号を出した

You said we've had the last

We're a thing of the past

But I can still rock 'n' roll

僕達はもう終わっていて

過去の遺物だと言われたけれど

今でも僕はロックンローラー

You can't deny

That we're doing something right

It's not my first rodeo

認めざるを得ないだろ

僕達は正しいことをしてるんだ

ロデオの初体験のことじゃなくてさ

 

Nothing stays the same [etc.]

 

I can't get enough

A piece of love

This is what I've come to understand

満足なんかできないよ

もっと愛のかけらが欲しいんだ

だんだん僕は理解してきたよ

I'll pull myself together

Through all kinds of weather

I'll give you everything I can

自分自身を分かち合うよ

どんな天気になっても

君達に心からの贈り物をあげるよ

 

Well I've seen it all

From the mountains of Nepal

To Reno,Nevada

僕は全てを見てきたんだ

ネパールの山脈から *1

ネバダ州のレノまで *2

I've taken all the falls

I was climbing up the walls

And now it doesn't matter

あらゆる失敗を学んだよ

僕は壁を登ろうとしてたけれど

今では気にならないんだ

 

Nothing stays the same [etc.]

 

Now I'm playing on the run

And there is only one

What's my name? (Ringo!)

今では焦って演奏してるんだ

もう一人しかいないから

僕の名前は? (リンゴ!)

I can feel the love

From the stars above

What's my name? (Ringo!)

頭上の星々から

愛を感じられるんだ

僕の名前は? (リンゴ!)

Following the sun

Where the river runs

What's my name? (Ringo!)

川が流れる場所で

太陽を追いかけるんだ

僕の名前は? (リンゴ!)

Now I've raised my hands

All across the lands

What's my name? (Ringo!)

ずっと手を上げてきたんだ

たくさんの土地を横切って

僕の名前は? (リンゴ!)

Nothing stays the same

But I'm still in the game

変わらないものはないけれど

僕は今でも遊びの途中さ

What's my name? (Ringo!)

僕の名前は? (リンゴ!)

 

 

ホワッツ・マイ・ネーム(SHM-CD)

ホワッツ・マイ・ネーム(SHM-CD)

 

 

*1:"the mountain of Nepal":おそらくヒマラヤ山脈のこと。ビートルズが滞在したことで有名なヨガの聖地・リシケシュは、ヒマラヤ山脈のふもとにあります。

*2:"To Reno,Nevada":ネバダ州の街レノ。1930年代の法律により、相手の合意なしで離婚できる街として有名になったそうです。"go to Reno"で「離婚する」という意味の慣用句が今でも残ってるそう。